Pensioencommunicatie: benadruk het gevolg van het niet sparen

Sparen voor de oude dag is een van de meest belangrijke financiële beslissingen die mensen gedurende hun leven maken. Maar hoe help je werknemers bij deze voorbereiding wanneer zij pensioencommunicatie niet bekijken, laat staan er naar handelen? Een nieuwe studie van Netspar (Krijnen, Zeelenberg en Breugelmans) draagt door middel van een aantal concrete suggesties bij aan het betrekken van deelnemers bij pensioengerelateerde beslissingen.

Het is algemeen bekend dat - wanneer werknemers de neiging hebben geen keuze te maken - default opties een uitkomst kunnen bieden. Door slim gebruik te maken van default opties zal tot 95% van de werknemers de gewenste beslissing nemen. Default opties zijn echter gebaseerd op de gemiddelde werknemer en kunnen op individueel niveau contraproductief uitwerken. Idealiter maken werknemers zelf actief en weloverwogen de beslissing om te sparen voor hun pensioen zodat de gemaakte keuze overeenkomt met de individuele situatie. Ondanks het feit dat een meerderheid van mensen de noodzaak van sparen voor pensioen onderkent, ontbreekt de bijhorende actie. Nieuw onderzoek door Netspar (Krijnen, Zeelenberg en Breugelmans), schrijft dit fenomeen toe aan inertia (daadloosheid). Mensen negeren, onderschatten of zijn onwetend over de financiële gevolgen van het niet (tijdig) ondernemen van actie.  

In communicatie zal daarom niet alleen duidelijk gemaakt moeten worden waarom sparen voor pensioen belangrijk is, maar voornamelijk waarom het nú belangrijk is, zo stellen de auteurs. Doordat pensioen voor een groot gedeelte wordt gefinancierd uit rendementen, daalt de effectiviteit van actie naarmate de werknemer ouder wordt. Dit zou volgens ons betekenen dat pensioencommunicatie bijvoorbeeld moet benadrukken:

  • dat voor iedere € 1.000 die dit jaar niet wordt ingelegd, over 10 jaar 50% meer zal moeten worden ingelegd.
  • dat iedere € 1.000 die niet wordt ingelegd, een levenslang € 67 lagere pensioenuitkering betekent.

Tevens stelt het onderzoek dat - in tegenstelling tot het hanteren van default opties - een actieve verwoording van de keuze uiteindelijk kan rekenen op meer verantwoordelijkheidsgevoel bij de werknemer. Door een keuze op actieve wijze te formuleren waarbij tevens de 'kosten' in de vorm van een lagere pensioenuitkering worden vermeld, worden werknemers uit zichzelf bewust van de noodzaak. Dit leidt uiteindelijk tot een groter verantwoordelijkheidsgevoel dan wanneer slechts de noodzaak zelf wordt vermeld. 

12 september 2016

Auteur(s) en meer informatie: