Wet Pensioencommunicatie 1 juli 2015 van kracht

Op 19 mei 2015 heeft de Eerste Kamer unaniem ingestemd met het wetsvoorstel om de pensioencommunicatie richting de deelnemers te verbeteren. Op 1 juli 2015 zal de wet in werking treden. Door de inwerkingtreding van de wet staat niet de boodschap maar de ontvanger centraal.

De wet leidt tot een zwaardere verplichting voor werkgevers. Van hen wordt verwacht dat zij voldoende kennis hebben van pensioen in het algemeen en specifiek van de pensioenregeling die zij aanbieden.

De nieuwe wet heeft tot doel de communicatie beter aan te laten sluiten op de wensen van de deelnemer. Het moet duidelijk zijn welke keuzes er zijn en wat de gevolgen zijn van belangrijke levensgebeurtenissen zoals werkloosheid of overlijden voor het pensioen. Daarnaast komt er vanuit de verzekeraars en pensioenfondsen meer communicatie over de onzekerheden van pensioen. De wet beoogt deelnemers een persoonlijk en transparant totaaloverzicht van hun pensioen te bieden. Dit zal onder andere gebeuren door middel van een digitaal, in lagen opgebouwd platform: Pensioen 123. In onze eerste nieuwsbrief van 2015 zijn wij ingegaan op Pensioen 123.

Voor de werkgever worden er vanaf september 2015 door de Pensioenfederatie checklisten beschikbaar gesteld. Deze kunnen gebruikt worden om de communicatie naar de werknemers zo optimaal mogelijk te laten verlopen. De checklisten worden met name gericht op de te verstrekken informatie aan nieuwe werknemers en aan werknemers die hun pensioenleeftijd naderen.

29 mei 2015

Auteur(s) en meer informatie: