Fiscale aandachtspunten uitkering bij overlijden van werknemer
Publicatiedatum 8 mei 2023
In veel arbeidsvoorwaarden is opgenomen dat de werkgever bij overlijden van de werknemer een overlijdensuitkering betaalt aan de nabestaanden. De uitkering mag onder bepaalde voorwaarden belastingvrij worden uitbetaald. Veelal vindt een dergelijke betaling ook plaats aan werknemers die ziek uit dienst zijn gegaan en vervolgens overlijden. En daar ligt een fiscaal risico.
Fiscaal vrijgestelde betaling
In de Wet op de loonbelasting is vastgelegd dat eenmalige uitkeringen en verstrekkingen, ter zake van het overlijden van de werknemer, aan de partner of kinderen belastingvrij kunnen worden uitgekeerd voor zover de uitkering niet hoger is dan driemaal het bruto maandloon.
Status werknemer
De Belastingdienst heeft onlangs verduidelijkt dat de status van de werknemer vlak voor het moment van overlijden bepalend is of de vrijstelling van belasting van toepassing is.
- Is er op het moment van overlijden sprake van een dienstbetrekking, dan is toepassing van de vrijstelling mogelijk.
- Als er op het moment van overlijden geen sprake meer is van een dienstbetrekking (bijvoorbeeld vanwege ontslag of pensionering) dan kan de vrijstelling niet worden toegepast. Er is dan immers sprake van een ex-werknemer die overlijdt.
In het geval sprake is van een ex-werknemer op het moment van overlijden, dan moet de groene tabel worden gebruikt voor de berekening van de verschuldigde loonbelasting en premies volksverzekeringen en mag er dus geen belastingvrije uitkering plaatsvinden.