ABP en Wtp - deel 7: Wat wordt er verwacht van werkgevers?

De Wet toekomst pensioenen (Wtp) verplicht het ABP een communicatieplan op te stellen. In het communicatieplan legt het ABP vast op welke wijze de gevolgen van de Wtp inzichtelijk worden gemaakt voor diverse deelnemersgroepen. Werkgevers moeten er rekening mee houden dat het ABP mogelijk niet de capaciteit heeft om alle vragen van deelnemers te beantwoorden. In deze actualiteit bespreken we wat werkgevers van de communicatie van het ABP kunnen verwachten en waar zij zelf een rol hebben. Ook gaan wij in op de risico’s van de Wtp voor de arbeidsmobiliteit en hoe werkgevers zich hierop kunnen voorbereiden.

Deelnemerscommunicatie tijdens de Wtp transitie

In eerdere actualiteiten hebben wij aangegeven dat er voor deelnemers veel gaat veranderen. Pensioenuitkeringen worden onzekerder, de dekking van het nabestaandenpensioen verandert mogelijk en door het invaren wijzigt het reeds opgebouwde pensioen. Deze aanpassingen zullen bij werknemers zonder meer tot vragen leiden.

Op dit moment is nog niet bekend op welke manier het ABP deelnemers gaat informeren over de wijzigingen. Voor de hand liggende communicatiemiddelen zijn bijvoorbeeld (nieuws)brieven, informatiefilmpjes en collectieve informatiesessies. Deze middelen zijn gericht op het zenden van algemene informatie. Persoonlijke begeleiding tijdens de transitie zal vanwege de omvang van het deelnemersbestand van miljoenen niet geboden kunnen worden.

Werkgevers kunnen zich voorbereiden door spoedig intern ‘Wtp-ambassadeurs’ op te leiden. Op deze manier is de organisatie voorbereid en in staat vragen van werknemers te beantwoorden.  

Arbeidsmobiliteit na de Wtp transitie

In de vierde actualiteit van deze reeks merkten wij al op dat werkgevers met een pensioenregeling bij het ABP er rekening mee moeten houden dat werknemers in dienst willen blijven. De compensatieregeling wordt namelijk alleen toegekend aan actieve deelnemers, waardoor een vertrek bij het ABP betekent dat het recht op compensatie komt te vervallen. Het risico op een verouderend deelnemersbestand ligt op de loer als de doorstroom binnen de organisatie stagneert.

Tegelijk biedt de compensatieregeling kansen bij het aantrekken van nieuwe werknemers. Om in aanmerking te komen voor compensatie is het niet noodzakelijk dat de werknemer in het verleden pensioenaanspraken bij het ABP heeft verworven. Dit maakt een werkgever bij het ABP een aantrekkelijke werkgever voor nieuwe werknemers.

Meer dan nu zal er behoefte zijn aan arbeidsvoorwaarden waarmee oudere werknemers kunnen uittreden en op deze manier plaats maken voor jonge nieuwe werknemers. De introductie van verlofspaarregelingen en seniorenregelingen kunnen hierbij helpen. Deze arbeidsvoorwaarden helpen niet alleen om werknemers duurzaam inzetbaar te houden, maar bieden uiteindelijk ook de mogelijkheid om (gedeeltelijk) vervroegd uit te treden.

Zorgplicht werkgever na de Wtp transitie

De werkgever heeft een zorgplicht jegens de werknemer als het op pensioen aankomt. Uit jurisprudentie volgt dat de werkgever de werknemer bij in- en uitdiensttreding, bij life-events en bij vervroegd pensioneren goed moet informeren over de pensioenregeling. In deze reeks heeft u kunnen lezen dat vanwege de Wtp risico’s van het pensioenfonds naar de deelnemer verschuiven; een goede informatievoorziening wordt daarom nog meer van belang. Alhoewel aan wet- en regelgeving een plicht tot keuzebegeleiding door het pensioenfonds wordt toegevoegd, kunnen werkgevers zich niet verschuilen achter de zorg- en informatieplicht van het ABP; zij kennen de werknemers namelijk het beste. De werkgever kan dit invullen door bovengenoemde Wtp-ambassadeurs en door een pensioenbeleid op te stellen.

Auteur(s) en meer informatie: